5 مه 2023- یافته های یک متاآنالیز جدید که در Diabetes Research and Clinical Practice منتشر گردید، نشان می دهد که دیابت نوع 1 یک عامل خطر مستقل برای ایجاد فیبریلاسیون دهلیزی(AF)  است.

محققان با یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز چهار مطالعه ی کوهورت، ارتباط بین دیابت نوع 1 و خطر فیبریلاسیون دهلیزی را بررسی کردند. نتایج تلفیقی نشان داد که خطرAF در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 نسبت به گروه کنترل بالاتر است. این خطر در بیماران زن در مقایسه با بیماران مرد و در بیماران کمتر از 65 سال در مقایسه با افراد مسن تر از 65 سال بیشتر بود.

فیبریلاسیون دهلیزی و دیابت، شرایط پاتولوژیک شایعی در کاردیولوژی هستند. همچنین، ارتباط آنها بطور مکرر گزارش شده است: حدود 15 درصد از بیماران دیابتی دچار فیبریلاسیون دهلیزی می شوند و تقریباً 30 درصد از موارد AF در بیماران دیابتی رخ می دهد.

دیابت، یک عامل خطر مستقل برای AF است، و فیبریلاسیون دهلیزی همزمان، یک بیماری همراه با دیابت است.

ارتباط فیبریلاسیون دهلیزی بادیابت قندیوضعیتی است که رویکردی جامع به فیبریلاسیون دهلیزی با مدیریت بیمار محور را می طلبد و با دستورالعمل انجمن اروپایی کاردیولوژی در سال 2020 برای تشخیص و مدیریت AF مطابقت دارد.

با توجه به پیشینه ی فوق، دکتر Siyu Guo، و همکارانش از بیمارستان اول وابسته به دانشگاه Sun Yat-Sen، در گوانگژو، چین قصد داشتند در یک متاآنالیز ارتباط بین دیابت نوع 1 و خطر فیبریلاسیون دهلیزی را بررسی کنند.

برای این منظور، محققان به طور سیستماتیک پایگاه‌های اطلاعاتی آنلاین را تا اوت 2022 برای مطالعات مرتبط با دیابت نوع 1 و بروز فیبریلاسیون دهلیزی جستجو کردند. متاآنالیز در مجموع شامل چهار مطالعه ی کوهورت بود. نسبت های خطر (HRs) هر مطالعه از طریق یک مدل اثرات تصادفی ادغام شدند.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· نتایج تلفیقی نشان داد که بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 در مقایسه با گروه کنترل، خطر AF بالاتری دارند(HR=1.30).

· تجزیه و تحلیل زیر گروهی نشان داد که بروزAF در زنان مبتلا به دیابت نوع 1نسبت به بیماران مرد بیشتر است(HR=1.50).

· در مقایسه با بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 بالای 65 سال، خطر فیبریلاسیون دهلیزی در افراد کمتر از 65 سال بیشتر است(HR=1.45).

بر اساس نتایج این متاآنالیز، محققان نتیجه گیری نمودند که دیابت نوع 1،یک عامل خطر مستقل برای ایجاد فیبریلاسیون دهلیزی است، اما مطالعات بیشتری باید برای ارائه شواهد قانع‌ کننده‌ تر انجام شود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/type-1-diabetes-independent-risk-factor-for-atrial-fibrillation-110847